Wychowanie olimpijczyka – wyzwaniem dla polskiego golfa

13 maja 2015

Przyszłość golfa w Polsce i jego potencjał rozwojowy były głównymi tematami konferencji prasowej, która odbyła się 13 maja w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej. W trakcie wydarzenia zapowiedziano najważniejsze profesjonalne zawody roku – turniej LOTOS Polish Open 2015. Przybliżono także założenia głównych projektów promocyjnych, które kładą szczególny nacisk na rozwój golfa juniorskiego w Polsce.

Nad przyszłością golfa w Polsce dyskutowali: Marek Michałowski, prezes PZG; Jarosław Sroka, prezes PGA Polska; Andrzej Person, członek prezydium PKOl, senator RP; Mateusz Kusznierewicz, ambasador turnieju LOTOS Polish Open; Mariusz Czerkawski, ambasador projektu PGA Polska Junior Academy oraz Henryk Przybylski, doradca prezesa zarządu Citi Handlowy.

Podczas konferencji prezes PZG Marek Michałowski wraz z prezesem PGA Polska Jarosławem Sroką tradycyjnie zapowiedzieli najważniejsze wydarzenie sezonu, jakim jest turniej LOTOS Polish Open 2015, który w dniach 24-29 lipca zostanie rozegrany na polu golfowym Sierra Golf Club nieopodal Trójmiasta. Mateusz Kusznierewicz, ambasador turnieju LOTOS Polish Open, podkreślił szczególną wagę zawodów w kontekście rozwijania potencjału i umiejętności polskich zawodników:

„W zawodowym sporcie najważniejsze jest, aby móc konfrontować swoje umiejętności z najlepszymi w danej dyscyplinie i czerpać z ich wiedzy i doświadczenia. Turniej LOTOS Polish Open po raz kolejny daje polskim reprezentantom taką możliwość. Spójrzmy na ubiegłoroczny sukces Adriana Meronka, młodego reprezentanta Polski, który zaskoczył wszystkich bardzo wysokim poziomem gry i zakończył rywalizację w LOTOS Polish Open 2014 na piątej pozycji. Od tego czasu trwa dobra passa Adriana, która pomogła mu wspiąć się na 49 miejsce w światowym rankingu golfistów amatorów – żaden Polak nigdy nie dotarł tak wysoko” – dodał żeglarski mistrz olimpijski, wielki pasjonat golfa.

Mając na uwadze konieczność wychowania kolejnych, polskich zawodników rokujących tak dobrze, jak Adrian Meronk, szczególną uwagę poświęcono problematyce rozwoju golfa juniorskiego w Polsce. Wszyscy uczestnicy dyskusji byli zgodni, że realizacji tego celu musi służyć położenie szczególnego nacisku na Narodowy Program Rozwoju Juniorów oraz startujący w tym roku projekt PGA Polska Junior Academy:

„W tym sezonie szczególnie chcemy skupić się na upowszechnianiu golfa wśród najmłodszych. Tylko dzięki współpracy PGA, PZG, pól i trenerów możemy mówić o rozwoju golfa juniorskiego. Z tej przyczyny powstał program PGA Polska Junior Academy. Chcemy, aby każde dziecko, które nie ukończyło 12 roku życia miało bezpłatny wstęp na pole, a koszyk piłek na driving range’u był im gwarantowany. Naszym kolejnym priorytetem jest nieustanne podnoszenie sportowej rywalizacji na zawodach LOTOS PGA Polska Tour. W związku z tym podjęliśmy rozmowy z sąsiadami zza południowej granicy, aby wspólnie wprowadzić nasze turnieje na jeszcze wyższy poziom” – powiedział Jarosław Sroka, prezes PGA Polska.

Działania ukierunkowane na rozwój dyscypliny wśród dzieci i młodzieży, poprzez tworzenie warunków infrastrukturalnych do gry, wspierać będzie program promocji budowy pól publicznych. Zostanie on m.in. oparty o przygotowaną przez PZG bezpłatną publikację „Pola golfowe dla wszystkich. Poradnik inwestora” autorstwa Jerzego Dutczaka, która wkrótce trafi do wszystkich gmin w Polsce. Jego założenia przedstawił prezes Polskiego Związku Golfa – Marek Michałowski:

„Wbrew temu co się powszechnie uważa, golf w Europie Zachodniej i krajach anglosaskich popularyzuje się przede wszystkim poprzez publiczne, komunalne i ogólnodostępne pola golfowe, otwarte dla wszystkich, gdzie za niewielką opłatą całe rodziny mogą czerpać radość z gry. W Polsce doczekaliśmy się już pięknych pól golfowych z prawdziwego zdarzenia, zbudowanych z rozmachem i niczym nie ujmujących swym odpowiednikom w krajach wysokorozwiniętych. Ciągle doskwiera nam jednak niewielka liczba publicznych obiektów zlokalizowanych – dosłownie i w przenośni – ‘bliżej ludzi’”.

Realizacja tych działań nie byłaby możliwa bez wieloletniego wsparcia i zaangażowania sponsorów- banku Citi Handlowy, Grupy LOTOS S.A., BMW oraz Konsalnet, który od tego roku został partnerem wspierającym PZG. Obecny na konferencji Henryk Przybylski doradca prezesa zarządu banku Citi Handlowy potwierdził dalsze wsparcie ze strony instytucji dla działań realizowanych przez PZG i PGA Polska:

„Citi Handlowy konsekwentnie wspiera rozwój polskiego golfa. Tym bardziej, że widzimy, iż z roku na rok Golfistów w Polsce przybywa, a sam sport staje się coraz bardziej popularny wciąż zachowując przy tym swój prestiżowy charakter. To sport, który doskonale uzupełnia nasze relacje biznesowe zarówno te z obszaru bankowości korporacyjnej jak i prywatnej. Coraz więcej naszych klientów razem z nami wchodzi w świat golfa. Mam, więc poczucie, że nie tylko finansowo wspieramy popularyzację golfa, ale przede wszystkim dzielimy się pasją do tego sportu, która w Citi Handlowy jest bardzo żywa”.

Prezes PZG wraz z Prezesem PGA Polska zapowiedzieli również Ogólnopolski Dzień Golfa. 24 maja na większości obiektów golfowych w Polsce odbędą się bezpłatne zajęcia dla wszystkich chętnych, którzy do tej pory nie mieli śmiałości, by zacząć swoją przygodę z golfem.

„Ogólnopolski Dzień Golfa to doskonała okazja, aby rozpocząć swoją przygodę z tym sportem, zauroczyć się nim i być może odnaleźć w tym swoją pasję” – dodał Mariusz Czerkawski, jeden z największych promotorów golfa w Polsce.

Fot. Szymon Sikora