Trening fizyczny ważnym elementem szkolenia golfistów

26 lutego 2013

Jak każdy sport, golf wymaga wielu godzin spędzonych na treningach. Niezwykle ważna jest praca nad przygotowaniem fizycznym, bez którego doznanie kontuzji czy urazu jest tylko kwestią czasu. Właściwie dopasowany trening stwarza możliwości uzyskiwania coraz to lepszych wyników. Trzeba tylko wiedzieć jak ćwiczyć, by uzyskiwać oczekiwane efekty.

Podczas uderzenia w piłkę główka kija osiąga prędkość dochodzącą do 100 km/h. Obecnie kije golfowe są coraz lżejsze, jednak wstrząs i tak rozchodzi się po całym układzie kostnym. Gwałtownemu naprężeniu ulegają też więzadła i mięśnie. Choć ogromne znaczenie przy unikaniu kontuzji ma właściwa technika gry, to ciało gracza również musi być odpowiednio przygotowane. Poza tym prawidłowy trening czy rundę powinna poprzedzać rozgrzewka ogólna, obejmująca wszystkie partie ciała gracza.

Sztuka zamachu
Golf bazuje na właściwej technice uderzenia piłki, jednak trzeba pamiętać, że nawet precyzja i dokładność nie biorą się znikąd. Zależą one w dużym stopniu od praktyki i doświadczenia, co w każdym sporcie oparte jest na umiejętności wypracowania nawyku ruchowego, który podczas wielogodzinnych treningów jest udoskonalany. Najlepsze efekty uzyskiwane są wtedy, gdy zawodnik wykonuje ruch automatycznie i bez udziału świadomości. Oznacza to, że kluczową rolę odgrywa liczba powtórzeń w treningu i różnorodność uderzeń, dzięki czemu do aktualnej sytuacji jesteśmy w stanie dobrać najlepszy wariant spośród wachlarza zagrań wypracowanych w ciągu wielu lat treningów. Jednak by piłka poleciała wystarczająco daleko i zgodnie z zamierzeniem, w ruch musi ją wprawić odpowiednio przygotowane ciało gracza.

– Wiele osób nieposiadających jeszcze dużego doświadczenia w tej dyscyplinie uważa, że w golfie liczy się wyłącznie uderzenie. Tymczasem właściwe pod względem technicznym uderzenie nie wymaga dużej siły, liczy się jednak prawidłowa stabilizacja ciała – mówi Marta Makowiecka, koordynator działu fitness poznańskiego klubu Fabryka Formy, który udostępnił specjalną Strefę Golfa. – Przygotowując się do uprawiania golfa istotne więc będzie poprawianie gibkości, wytrzymałości i równowagi gracza, podczas gdy ćwiczenie szpagatów czy typowy trening siłowy raczej mu się nie przydadzą – dodaje.

Na precyzję uderzenia przekłada się odpowiednia stabilizacja tułowia. – Z tego względu prawidłowy trening powinien zawierać ćwiczenia wykorzystujące tak zwane czucie głębokie. Jest to zmysł, który odgrywa kluczową rolę w golfie, ponieważ kompleksowo odpowiada za koordynację ruchową – wyjaśnia Makowiecka.

Poszczególne receptory czucia głębokiego rozmieszczone są w mięśniach i ścięgnach. Dlatego właśnie dzięki właściwej pracy tego zmysłu wiemy, w jaki sposób ułożone są nasze kończyny bez potrzeby spoglądania na nie.

Wiedza to podstawa
W wykonywaniu zamachu i uderzenia udział biorą praktycznie wszystkie części ciała golfisty: od nadgarstków, poprzez łokcie, ramiona, grzbiet, brzuch, nogi, aż po same stopy. Aby wzmocnić partie mięśni najbardziej zaangażowane podczas gry w golfa istotne jest więc to, by specjalistyczne ćwiczenia zawierały elementy treningu funkcjonalnego. Inaczej mówiąc powinny one przygotowywać do konkretnych czynności czy ruchów, jakie gracz będzie wykonywał poza salą gimnastyczną. Grupę ćwiczeń, które wykorzystują środki o formie podobnej do wykonywanych ruchów podczas zawodów, nazywa się ćwiczeniami ukierunkowanymi i specjalnymi. Pełnią one niezwykle ważną rolę w okresie przygotowań do sezonu, tuż przed samymi startami. Jednak aby móc w pełni wykorzystywać te grupy środków, należy najpierw poświęcić dużo uwagi środkom o charakterze wszechstronnym, które kształtują potencjał ruchowy zawodnika. Jest to ważne szczególnie przy pracy z młodzieżą, ponieważ przygotowanie wszechstronne w każdym sporcie warunkuje w dużej części końcowy sukces.

Istnieje teza, że treningi amatorskie i niewłaściwie opracowane są w stanie ograniczyć elastyczność i sprężystość ruchu mięśni tak potrzebnych podczas gry w golfa. – Jest to po części prawda, ponieważ wykonywanie wielokrotnych powtórzeń ćwiczenia na przyrządzie niedobranym pod kątem potrzeb, a zwłaszcza takim, które nie pozwala na wykonanie ruchu w pełnym zakresie ruchomości kończyny, może faktycznie źle odbić się na grze zawodnika. Dlatego, podobnie jak przy każdym innym treningu, ważna jest wiedza na temat tego, jakie ćwiczenia będą dla nas korzystne, i w jaki sposób należy wykonywać je poprawnie – wyjaśnia Marta Makowiecka z Fabryki Formy.

– Opracowane przez nas ćwiczenia dla golfistów opierają się przede wszystkim na testach i treningach personalnych. Dzięki temu cele są wyznaczane i dostosowywane do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego gracza – dodaje.

Aby osiągnąć najlepsze efekty w golfie warto korzystać z pomocy i doświadczenia profesjonalnych instruktorów, którzy mogą dostosować trening do predyspozycji i potrzeb ćwiczącego. Właściwa analiza możliwości ciała pozwoli rozpocząć trening od odpowiedniej dawki ćwiczeń poprawiających stabilność partii organizmu narażonych podczas gry na największą eksploatację. Ma to decydujące znaczenie dla uniknięcia kontuzji, które przydarzają się graczom podchodzącym do gry bez odpowiedniego przygotowywania.