Mity na temat golfa

23 maja 2007

W serwisie www.golfmedia.pl ukazał się bardzo interesujący materiał na temat nieprawdziwych mitów dotyczących golfa. Tekst znakomicie wpasowuje się w ideę strategii Teraz Golf, której głównym celem jest odczarowanie wizerunku golfa jako sportu drogiego i elitarnego. Stąd też za zgodą Jerzego Dutczaka publikujemy tekst na naszej stronie.

W potocznej ocenie opinii publicznej golf jest sportem dla bogatych snobów w starszym wieku. Przeciętny Kowalski uważa, że to zajęcie nudne i nieciekawe. Dzieci nie powinny uprawiać tego zajęcia, bo na pewno nie pomoże im to w uniknięciu wad postawy. Czas rozprawić się z tymi nieprawdziwymi mitami.

Mit pierwszy: Golf jest sportem tylko dla bogatych
Koszty uprawiania golfa są podobne do opłat ponoszonych przez fanów narciarstwa czy tenisa. Używany komplet kijów, który wystarczy na kilka sezonów można kupić za 300 złotych. Roczna opłata za grę w klubie golfowym to wydatek rzędu 2400 zł. Sporo, ale jak rozłoży się to na 12 miesięcy gry wychodzi 200 zł miesięcznie. Później można grać przez cały rok już bez dodatkowych opłat. Roczne koszty uprawiania golfa to mniej więcej odpowiednik tygodniowego pobytu narciarskiego w Austrii czy Włoszech.

Mit drugi: Młodzi nie mają czego szukać w golfie
Uprawianie golfa na dobrym poziomie daje przepustkę do bycia zawodowcem. Zawodowi golfiści zarabiają miliony dolarów. Wszędzie na świecie golf jest szansą na awans społeczny i finansowy uzdolnionych młodych ludzi. Podobnie może być i u nas. Gra w golfa może stać się dla młodzieży sposobem na życie. Najbogatszy sportowiec świata – Tiger Woods jest przecież golfistą. U nas jeszcze daleko do takich pieniędzy, ale uzdolniona młodzież ma szansę na zawód trener czy instruktor golfa. Młodzież gra w golfa doskonale i z wielką pasją. Niedawno zakończone w Binowie Mistrzostwa Par, na których obecna była cała krajowa czołówka zawodników wygrali: 20-letni szczecinianin Maks Sałuda w parze z 17-letnim Michałem Wacławkiem z Krakowa. Golf jest formą aktywności, która stymuluje zarówno rozwój fizyczny jak i intelektualny. Połączony z treningiem ogólno-sprawnościowym stanowi doskonałą propozycje dla młodzieży.

Mit trzeci: Golf tak samo zasługuje na miano sportu jak brydż i szachy
Każdy, kto grał kiedykolwiek na dużym mistrzowskim polu golfowym, słysząc taką opinię uśmiecha się tylko. Pełna runda golfa to około 8 kilometrów szybkiego marszu przy pełnej koncentracji i mobilizacji całego organizmu. W zimie golfistę obowiązuje okres przygotowawczy podobnie jak w każdym sporcie. Do osiągnięcia wyników potrzebne jest przygotowanie atletyczne i wytrzymałościowe. Zawodowcy spędzają całe dnie na treningu technicznym uzupełnianym o siłownię i biegi. Czy w ten sam sposób ćwiczą szachiści? Nie!

Mit czwarty: Na polu golfowym bywają tylko bogaci snobi
Na całym świecie w golfa gra tzw. klasa średnia. W Polsce jest podobnie, oprócz biznesmenów i przedsiębiorców grają prawnicy, lekarze, dziennikarze czy managerowie, czyli przedstawicieli tzw. middle class. Wśród znakomitych golfistów są też: urzędnik, leśnik, rolnik, weterynarz, handlarz używanymi samochodami czy rybak.

Mit piąty: Polska jest zbyt biednym krajem, aby jej mieszkańcy zajmowali się golfem
W Polsce można jeszcze stosunkowo tanio pozyskać grunt pod tak obszerną przestrzennie inwestycję jak pole golfowe. W ocenie ekspertów Kraje Europy Środkowej, w tym Polska znajdują się tuż przed momentem skokowego wzrostu ilości pól i golfistów. Podobny okres dał się zauważyć w latach 1987-1999 w Europie Zachodniej. Według prognoz do roku 2015 liczba pól golfowych w Polsce wzrośnie dwukrotnie, a liczba graczy czterokrotnie. Najważniejszym zagadnieniem dla rozwoju golfa w Polsce jest budowa pól komunalnych i tanich strzelnic (z ang. driving range), gdzie w golfa może zagrać każdy, bez konieczności przynależności do klubu golfowego.

Golf jest sportem, który ożywia całą turystykę. Golfista przyjeżdża na kilka dni korzystając z infrastruktury hotelowej i gastronomicznej. Doskonale wiedzą o tym kraje dużo biedniejsze od nas jak choćby Maroko czy Tunezja, które inwestują spore środki na promocję pól golfowych w swoich krajach. Golf w Polsce rozwija się dynamicznie – w ubiegłym roku otwarte zostały dwa doskonałe mistrzowskie pola golfowe Toya pod Wrocławiem i Rosa koło Częstochowy. W zachodniopomorskim realizowany jest wspaniały projekt golfowy Modry Las koło Choszczna. Inwestycja prowadzona przez firmę słynnego golfisty Gary Playera ma szansę być obiektem światowej klasy.

Na zakończenie trzeba podkreślić, że oprócz sportowych aspektów golf ma jeszcze jedną kluczową cechę. Daje dużo czasu na rozmowy między partnerami podczas gry. Dlatego jest tak lubiany przez biznesmenów i przedsiębiorców. Można bardziej poznać ewentualnego partnera podczas doznawania silnych emocji związanych z grą. Przyczynia się do lepszego poznania osobowości danej osoby. Trudno utrzymać zimną krew, gdy piłka po raz kolejny o centymetry mija dołek. Golf bezlitośnie obnaża cechy charakteru każdego gracza.